Ben je ondernemer en heb je een geweldig nieuw product of een fantastische nieuwe dienst ontwikkeld? Dan ben je er met het alleen ontwikkelen daarvan natuurlijk nog niet; mensen moeten wel weten dat jij dit product of deze dienst aanbiedt. Maar hoe breng je jouw nieuwe product of dienst nou slim onder de aandacht? Je leest het in dit blog.
Online advertenties
Een slimme manier om je nieuwe product of dienst onder de aandacht te brengen bij je doelgroep, is het werken met online advertenties. Je kunt online adverteren op veel verschillende kanalen. Zo kun je als B2B-organisatie bijvoorbeeld goed werken met een LinkedIn-campagne, gericht op doelgroepen met specifieke functieprofielen. Ook kun je ervoor kiezen om te adverteren via Google Ads, bijvoorbeeld met een advertentie in de zoekresultaten van Google (SEA), of door juist een video-advertentie te creëren en deze in te zetten op YouTube. Het belangrijkste bij online adverteren is: weet wie je doelgroep is en waar deze groep zich online bevindt.
Je bestaande klanten informeren
Beschik je al over bestaande klanten? Dan is het belangrijk dat je ook hen informeert over de uitbreiding van je diensten of de lancering van je nieuwe product(en). Dit kun je bijvoorbeeld doen door hen middels een nieuwsbrief hierover te informeren. Ook kun je ervoor kiezen om specifieke klanten, waarvan je vrijwel zeker weet dat ze interesse hebben in je nieuwe product/dienst, telefonisch te benaderen. Deze persoonlijke aanpak wordt vaak enorm gewaardeerd. Tip: Luister goed naar wat de klant zegt en zorg dat je inspeelt op zijn/haar wensen. Zo voorkom je irritatie bij de klant.
Nieuwe potentiële klanten benaderen
Bied je een nieuwe dienst of een nieuw product aan en heb je zicht op potentiële klanten die nog geen contact hebben gehad met jou en/of je organisatie? Dan kan het slim zijn om contact op te nemen met deze groep mensen. Je kunt hiervoor ‘cold calling’ inzetten (de telefoonnummers verzamelen en de mensen opbellen), maar je kunt ook eens contact met ze opnemen via social media. Tip: Zorg wel dat je niet direct begint met verkopen om irritatie te voorkomen. Heb je contact? Probeer dan eens een afspraak met je prospect (potentiële klant) in te plannen. Bereid je goed voor, lees je in over je contactpersoon, neem visitekaartjes mee en laat een brochure drukken zodat je deze kunt meenemen. Dit kan je prospect dan na de afspraak nog eens rustig doorlezen en delen met zijn/haar collega’s en/of de (mede-)beslissers binnen het bedrijf.