Maar dat niet het enige waar conversie optimalisatie om draait. Het kan ook zijn dat het doel van jouw website is om mensen te informeren door informatie in een door jou geschreven whitepaper te delen. De conversie gaat dan om de kliks op het whitepaper, de downloads en eventueel de tijd dat mensen op jouw site blijven. Voor jou kan conversie optimalisatie betekenen dat je wilt dat mensen zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief of dat ze een offerte bij je aanvragen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Om te beginnen moet je er, dat spreekt voor zich, voor zorgen dat jouw website helemaal in orde is. Dat mensen graag naar juist jouw website gaan.
Conversie optimalisatie is een goed doel om aan te werken
Het werken aan alles dat met online marketing te maken heeft, of dat nu gaat om internet marketing automation, conversie optimalisatie of het verbeteren van je SEO, is een vak apart. Natuurlijk kun je het een en ander zelf doen, maar je kunt hier ongetwijfeld wel wat hulp bij gebruiken. De specialisten kunnen je adviseren, je laten nadenken over wat je nu eigenlijk wilt bereiken met je website en samen met jou de customer journy zo aantrekkelijk mogelijk maken.
Verkoop de items die in het winkelmandje worden geplaatst
Een goed voorbeeld van conversie optimalisatie is zorgen dat mensen ook daadwerkelijk aanschaffen wat ze in het winkelmandje op jouw website hebben geplaatst. Maar hoe doe je dat? Heeft iemand een account bij jouw webshop aangemaakt? Dan kun je die persoon, via mail, direct attenderen op de inhoud van het winkelmandje. Stuur een goede mail met "er staan nog items in je winkelmandje" en krijg mensen weer naar jouw website. Heb je echter geen mailadressen? Dan kan dat een probleem worden. De professionals op het gebied van conversie optimalisatie kunnen je adviseren en je andere opties laten zien. Uiteindelijk gaat het om de verkopen!
Ook de aftersales is belangrijk
Kijk, het is natuurlijk leuk als je veel verkoopt via de site. Maar het is dan nog niet klaar. Je MOET er dan voor zorgen dat je klanten tevreden zijn. Dat zij goede reviews schrijven of hun vrienden, kennissen en familie naar jouw site verwijzen. En dus is het van belang dat je de aftersales goed op orde hebt. Zorg dat er geleverd wordt volgens afspraak. Gaat er een keer iets mis met een bestelling, handel dit dan altijd netjes af en zorg dat je klanten weer bij je terugkomen.