Ben jij opzoek om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren? In dit artikel lees je de mogelijkheden tot zoekmachine optimalisatie en de benodigde stappen die jij kan nemen of kan laten nemen door het uit te laten besteden. Denk hierbij aan de stappen zoals een zoekwoorden onderzoek verrichten. Wel zijn er dus een aantal procedures die jij zelf kan uitvoeren. De vindbaarheid van jouw website is een essentiële zaak, waar veel ondernemers nauwelijks over nadenken. Zodra je hoger binnen de zoekresultaten staat, zul je zien dat je veel meer bezoekers aantrekt dan voorheen. Deze bezoekers kunnen natuurlijk uitgroeien tot bepaalde leads. Daarom is het optimaliseren van jouw website een belangrijke taak.
Wat is SEO precies?
SEO wil eigenlijk zoekmachine optimalisatie zeggen. Het is een Engelse afkorting, waarbij online marketeers vaak deze term gebruiken. Dus mocht je ooit deze term horen van een marketeer, dan weet je dat het gaat om de zoekmachine prestaties. Dit proces moet ervoor zorgen dat jouw website zo hoog mogelijk getoond wordt voor specifieke zoekwoorden. Om specifiek te zijn is dit vooral binnen de Google zoekmachine, omdat dit het vaakst gebruikt wordt. Deze zoekresultaten worden onder de Google advertenties vertoond. Je kunt deze betaalde advertenties herkennen aan het woord: advertentie. Alles waar geen advertentie staat, zijn de resultaten van de organische zoekmachine. Dit is dus het gratis gedeelte binnen Google. SEO begint vaak met een zoekwoorden onderzoek. Hiermee kom je erachter welke zoekwoorden geschikt zijn om te optimaliseren.
Hoe worden de posities bepaald?
Google heeft meer dan tweehonderd ranking factoren, waarbij er maar een enkel bekend zijn. Veel marketeers weten wel wat werkt om deze factoren te beïnvloeden, maar een groot deel van deze factoren blijft een raadsel voor velen. Zo zijn er programma’s die jouw website een score geven qua techniek, content en autoriteit. Door deze scores te verbeteren zorg je eigenlijk al voor zoekmachine optimalisatie. Deze programma’s geven inzichtelijk weer welke punten binnen de website verbeterd moeten worden. Als je ziet dat het onderwerp content slecht scoort. Kan je wellicht denken aan om een nieuw zoekwoorden onderzoek te beginnen.
Onderzoeken
Wie aan zoekmachine optimalisatie denkt, denkt ook gelijk aan een zoekwoorden onderzoek. Deze onderzoek wordt vooral voor online marketeers uitgevoerd, maar je kan dit ook makkelijk zelf doen. Hiervoor heeft Google eigen toos voor, namelijk de keyword planner en Search Console. Houdt er wel rekening mee dat je hiervoor een Ads account moet hebben. Anders kan je er geen gebruik van maken. De marketeers gebruiken voornamelijk geavanceerdere tools, die meer inzichtelijke data weergeven dan die van Google. Met dit onderzoek kan je achterhalen welke zoekwoorden van jouw website goed presteren en bijvoorbeeld hoeveel maandelijkse bezoekers een bepaald zoekwoord zoeken.