Vandaag de dag vervullen de havens nog steeds een belangrijke rol in de wereldeconomie. De havens zijn de distributiecentra waar dagelijks vele goederen worden verhandeld. Opslag en overslag van goederen en opslag en overslag van olieproducten zijn een tweetal belangrijke speerpunten van het havenbedrijf. De grootste havens ter wereld bevinden zich veelal in China. China is de laatste jaren enorm gegroeid met grote havenbedrijven. De grootste haven ter wereld bevindt zich in Shanghai. Shanghai heeft enorm geïnvesteerd om dit doel te kunnen bereiken. Havens werden uitgediept tot 15 meter om de nieuwste schepen te kunnen onthalen die tot 13.000 containers kunnen bevatten. De havens van Ningbo-Zhoushan en Yangshan Shanghai zijn diepwaterhavens. Shanghai besteedde 12,8 miljard yuan aan de uitbouw van zeven aanlegplaatsen langs de 2,35 km lange kustlijn. Door al deze investeringen staat Shanghai op een stevige eerste plaats. De grootste haven van Europa bevindt zich nog steeds in Rotterdam.
Rotterdamse Haven
Rotterdam wordt wel de toegangspoort van Europa genoemd. Het havengebied is enorm uitgestrekt. Rond de 180.000 mensen werken dag en nacht om jaarlijks zo’n 461.200.000 ton goederen van 29.000 zeeschepen te lossen in de haven van Rotterdam. Het havengebied bestaat uit een aantal sectoren, Europoort, de eerste en tweede Maasvlakte, Botlek en Pernis. Er worden verschillende vormen van transport gebruikt in het Havengebied. Via de spoorlijn worden goederen van en naar de schepen vervoerd, uiteraard vindt een groot deel van het vervoer plaats via enorme containerschepen. Daarnaast worden veel containers op trekkers vervoerd naar hun bestemming. Veelal zijn dit zware last trekkers of gevaarlijke stoffen trekkers. Om het Rotterdams havengebied aan een groot publiek te kunnen tonen worden jaarlijks in september de Wereld Havendagen georganiseerd. Dit is een driedaags evenement waar allerlei activiteiten worden georganiseerd en je ook een kijkje in de schepen en achter de schermen kan nemen.
Toekomst van de Wereldhavens
De havenbedrijven in de wereld laten nog steeds een gezonde groei zien. Er zijn echter ook wel onzekerheden. De Brexit zal een verandering teweegbrengen is de verwachting. Na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie wordt het duurder om zaken te doen met Engeland. Naar verwachting zullen na de brexit minder goederen heen en weer gaan tussen Engeland en het vasteland van Europa. De andere zorg is de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. Die is slecht voor de wereldhandel en dat zal ook in de havensector te merken zijn.