Reizen Wereldhavens

Wereldhavens

-

Vandaag de dag vervullen de havens nog steeds een belangrijke rol in de wereldeconomie. De havens zijn de distributiecentra waar dagelijks vele goederen worden verhandeld. Opslag en overslag van goederen en opslag en overslag van olieproducten zijn een tweetal belangrijke speerpunten van het havenbedrijf. De grootste havens ter wereld bevinden zich veelal in China. China is de laatste jaren enorm gegroeid met grote havenbedrijven. De grootste haven ter wereld bevindt zich in Shanghai. Shanghai heeft enorm geïnvesteerd om dit doel te kunnen bereiken. Havens werden uitgediept tot 15 meter om de nieuwste schepen te kunnen onthalen die tot 13.000 containers kunnen bevatten. De havens van Ningbo-Zhoushan en Yangshan Shanghai zijn diepwaterhavens. Shanghai besteedde 12,8 miljard yuan aan de uitbouw van zeven aanlegplaatsen langs de 2,35 km lange kustlijn. Door al deze investeringen staat Shanghai op een stevige eerste plaats. De grootste haven van Europa bevindt zich nog steeds in Rotterdam.

Rotterdamse Haven

Rotterdam wordt wel de toegangspoort van Europa genoemd. Het havengebied is enorm uitgestrekt. Rond de 180.000 mensen werken dag en nacht om jaarlijks zo’n 461.200.000 ton goederen van 29.000 zeeschepen te lossen in de haven van Rotterdam. Het havengebied bestaat uit een aantal sectoren, Europoort, de eerste en tweede Maasvlakte, Botlek en Pernis. Er worden verschillende vormen van transport gebruikt in het Havengebied. Via de spoorlijn worden goederen van en naar de schepen vervoerd, uiteraard vindt een groot deel van het vervoer plaats via enorme containerschepen. Daarnaast worden veel containers op trekkers vervoerd naar hun bestemming. Veelal zijn dit zware last trekkers of gevaarlijke stoffen trekkers. Om het Rotterdams havengebied aan een groot publiek te kunnen tonen worden jaarlijks in september de Wereld Havendagen georganiseerd. Dit is een driedaags evenement waar allerlei activiteiten worden georganiseerd en je ook een kijkje in de schepen en achter de schermen kan nemen.

Toekomst van de Wereldhavens

De havenbedrijven in de wereld laten nog steeds een gezonde groei zien. Er zijn echter ook wel onzekerheden. De Brexit zal een verandering teweegbrengen is de verwachting. Na het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie wordt het duurder om zaken te doen met Engeland. Naar verwachting zullen na de brexit minder goederen heen en weer gaan tussen Engeland en het vasteland van Europa. De andere zorg is de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. Die is slecht voor de wereldhandel en dat zal ook in de havensector te merken zijn.

Recente berichten

Handige tips voor het aanpakken van stress!  

Heb jij wel eens te maken gehad met stress? Waarschijnlijk wel. Stress is een normale reactie in ons lichaam...

Een douglas paal: waar kun je hem voor gebruiken?

Ben je een echte tuinfreak? Dan herken je jezelf vast in het volgende: je volgt voortdurend de laatste trends...

Verschillende Brooks hardloopschoenen

Ben jij nog op zoek naar een goed paar hardloopschoenen? Dan zijn Brooks hardloopschoenen misschien wel wat voor jou....

Ga voor gemak met een verhuislift in Utrecht

Verhuizen náár Utrecht, of verhuizen Utrecht, zelfs verhuizen vanúit Utrecht kan een stuk gemakkelijker worden dan je denkt! Staar...

Alles over een Canva cursus en meer

Nu we al ruim een jaar digitaal leven met onze samenleving lopen veel mensen tegen het optimaal gebruiken van...

Een deelauto is ideaal!

Als je momenteel niet in het bezit bent van een auto maar het liefst wel de mogelijkheid hebt om gebruik...

Aanbevolen

Ga voor gemak met een verhuislift in Utrecht

Verhuizen náár Utrecht, of verhuizen Utrecht, zelfs verhuizen vanúit...

Alles over een Canva cursus en meer

Nu we al ruim een jaar digitaal leven met...

AanbevolenRELATED
Aanbevolen voor jou!